Salut!

Salut!
Bine ati venit in minunata lume a rocilor si mineralelor!















Ziarul

miercuri, 8 februarie 2012

Revista "Comorile Pamantului" nr.73

       Salutare!
       Desi se anuntase cupru nativ,numarul 73 al revistei Comorile Pamantului aparut astazi vine insotit de un esantion de Ceruzit.Asta teoretic...eu personal nu am vazut nici macar un cristal mic de cerusit,majoritatea esantionalelor fiind galena pe matrice de roca.Totusi,se poate vedea o crusta verzuie,dar asta doar cu o lupa.Era mai simplu sa treaca pe coperta galena decat ceruzit.Pentru mine este una dintre cele mai mari dezamagiri din aceasta colectie.Mi se pare o nesimtire iesita din comun sa primim esantioane care nu au nicio legatura cu cele prezentate...si  nu este prima data...practic suntem mintiti.Sincer nu ma intereseaza scuzele editurii,nu ma intereseaza explicatiile lor,de multe ori ne vand cu totul altceva decat ar trebui.Eu personal nu am sa pun acest esantion in colectie.Poate voi aveti mai mult noroc.
       Cateva cuvinte despre ceruzit.
       Este un mineral din clasa carbonatilor,cristalizeaza in sistem ortorombic si prezinta cristale tabulare sau aciculare.De asemenea clusterele de cristale sau maclele sunt comune.Poate aparea si in alte habitusuri,cum ar fi: masiv,granular,compact sau stalactitic.Culoarea este de obicei alba sau incolora,dar poate fi si gri,verzui,sau albastru,ca rezultat al incluziunilor.Ceruzitule este un mineral transparent-translucid si are luciu adamantin,sticlos sau rasinos.
       Se formeaza in zonele de oxidare ale filoanelor de minereuri polimetalice cum ar fi cupru,zinc si plumb.
        
       Ceruzit
       Clasa: carbonati
       Sistem de cristazizare: ortorombic
       Formula chimica: PbCO3
       Duritate: 3-3,5
       Densitate: 6,4-6,6
       Clivaj: definit
       Spartura: concoidala
       Culoare: incolor,alb,albastru,verde,gri
       Urma: alba
       Luciu: adamantin,sticlos,rasinos
       Luminiscenta: uneori galben-deschisa
 
       In Romania se intalneste de obicei in zona de oxidare a zacamintelor plumbifere: la Gemenea,Campulung Moldovenesc,alaturi de limonit,anglezit si alte sulfuri si carbonati; la Sinca Noua pe galena; la Somova,pe sulfuri in calcare; la Moldova Noua cu carbonati de cupru; la Sasca Montana alaturi de wulfenit si galena; la Dognecea,Ruschita,Rusca Montana,Baita Bihor,in regiunea Baia Mare (Ilba,Nistru,Baia Sprie,Baiut,Baia Borsa,Rodna); in M-tii Apuseni la Sacaramb,Almasu Mic de Munte,Zlatna,Bucium,Baia de Aries.
       In sisturile cristaline care gazduies zacaminte de plumb se intalneste la Baia Borsa,Carlibaba.
       Format in depozite sedimentare se gaseste la Bacicoiu Mare (Sighetu Marmatiei),la Poienile de sub Munte (Viseu) si la Coltesti (Turda) in gresii cu galena si piromorfit.

  


P.S: astazi, 22 februarie am gasit din intamplare la un chiosc un numar 73, uitat intr-un colt.Am riscat sa il iau si a meritat, are cateva cristale mici,dar frumoase de ceruzit.

23 de comentarii:

  1. foarte urat.dupa heulandit care era bazalt cu celadonit acum ne dau iar o roca goala.la mine in oras nu au venit revistele.de fapt nici chioscurile nu erau deschise la 8,30.nu stiu cum au venit in bacau si in ramnicu sarat nu.probabil cu trenu =))

    RăspundețiȘtergere
  2. Răspunsuri
    1. Eu am gasit azi un esantion care are cateva cristale de 1 mm de ceruzit si putina baritina. Curios e ca am vazut si esantioane doar cu baritina, probabil din cele ramase de la nr trecut, dar si roca goala. Sigur au fost si esantioane frumoase si ma bucur pentru cei mai norocosi, pentru ca in targ au un pret colosal.

      Ștergere
    2. Ma bucur mult pentru tine.O sa incerc sa vad daca gasesc la targuri,ca sa il inlocuiesc.Nu am vazut pana acum,asa ca nu stiu ce preturi au.

      Ștergere
    3. In iarna am vazut esantioane de 2-3 cm unde pe baritina erau cristale milimetrice de ceruzit cu 50 lei, iar pretul crestea exponential cu dimensiunea ceruzitului. Erau chiar esantioane fara pic de ceruzit si tot 50 cereau, asa ca ce sa ne mai miram de cei de la DeA.

      Ștergere
    4. pai eu am primit un esantion cu cristale de ceruzit, 2 cristale cam de 5-6 mm si multe mai mici, pe o zona cam de 2 pe 3 cm de pe roca mama, am vazut ca sunt scumpe si erau 70 lei cele care sunt la fel de mari ca al meu...as pune poze da nu stiu cum

      Ștergere
    5. Ceruzitul nu prea se asociaza cu baritina pentru ca se formeaza in zonele de oxidare ale filoanelor de minereuri polimetalice cum ar fi cupru, zinc si plumb. De aceea acum este asociat cu galena, avand acelasi ion metalic, Pb2+. In plus, daca cititi cu atentie caracterizarea ceruzitului, acesta are densitatea (~6,5) mult mai mare decat a baritinei (4,5). Astfel, puteti sa comparati cele doua pietricele. Probabil ca s-a observat cat de grea este piesa de azi. Problema cu ce ne ofera Deagostini este cat de mult platim pentru roca gazda, de cele mai multe ori bazalt sau gresie. Eu am posibilitatea sa testez pietrele, mai ales cele asupra carora am dubii... Azi, testul confirma ceruzitul (XRD si solubilitate in acid, ca orice carbonat).

      Ștergere
  3. Ce e mai rau, e ca multi nici nu stiu cum ar trebui sa arate, nu suntem toti geologi, si atunci ei isi permit sa ne dea orice.
    Acum cateva saptamani cand am achizitionat heulanditul si mi-a aratat vanzatoarea de la chiosc "singura" revista care o are (asa zic toti mai nou), i-am spus ca nu este ceea ce ar trebui sa fie (nu avea nicio pata verde, nimic) la care dumneaei mi-a raspuns "si nici n-ai sa gasesti", pe un ton foarte indignat, vazand ca nu am de gand sa-i cumpar revista.
    Eu de saptamana trecuta nu am mai cumparat revista (nu ajunsese la chiosc in Iasi miercuri, si la -26 grade nu am mai avut chef de iesit, mai ales pentru o piatra minuscula rulata....). Si asta a fost sfarsitul colectiei pt mine. Din pacate, nu mai doresc sa imi fac nervi cu aceste esantioane mediocre.
    Bafta tuturor care inca mai colesctioneaza.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Lulu
    eu am fost la ora 9 la chioscul de unde cumpar de obicei revista (am crezut ca inghet din cauza temp de -17grade) esantioanele expuse erau oribile: am vazut si eu un esantion de baritina(si atat) la nr acesta in rest doar cioburi de galena+baritina(nici urma de ceruzit) si cand am intrebat daca mai are si alte exemplare mi s-a mai si plans ca NU, pt ca vin tot mai putine...pe la ora 12 m-a rugat o vecina sa-i iau un ziar si mergand la acelasi chiosc am vazut cum unei individe i s-a dat un exemplar superb si mare ca abia intra in cutie am rugat-o sa mi-l arate si mie si se vedeau cristale de galena-neciobite pe un strat de baritina(tot intacta) si cateva cristale(minuscule e adevarat)de ceruzit...m-am simtit ca ultimul fraier pt ca am iesit la acea ora sa iau revista cand esantionele frumoase sunt puse deoparte si asta pt pers pe care nici macar nu le intereseaza ce cumpara pt ca din ce a mai vb cu vanzatorul ea nici nu stia care nr aparuse azi(il cumparase pt fiica din clasele 1-4 care era in apropoiere)...din cauza ca revista nu ofera esantioane acceptabile TREBUIE sa ma milogesc la vanzatorii de ziare!?!?...chiar asa am ajuns!?

    RăspundețiȘtergere
  5. astia sunt dobiitoci rau de tot.dupa ce ca ne dau numa balarii,mai sunt si prosti.am intrebat ce e in 74 si mi-au spus ca in 73 e ceruzit,apoi le-am spus ca 73 a aparut azi.am primit raspuns ca in 74 e ceruzit.deci si numarul viitor tot ceruzit o sa avem.asta pana se termina vagonu de ceruzit...looooooooool.maine o sa trec pe la chiosc pentru ca azi nu au ajuns revistele.sper sa ajunga maine.

    RăspundețiȘtergere
  6. Atitudinea vanzatorilor de presa este asemanatoare cu cea a editurii Deagostini, si proportionala cu educatia fiecaruia... Trist :(

    RăspundețiȘtergere
  7. mi'am facut si eu un blog...voi posta in zilele urmatoare poze cu colectia mea...

    RăspundețiȘtergere
  8. voiam sa zic ca al meu are cristale dar cred ca mam lamurit ca sunt de baritina:(

    RăspundețiȘtergere
  9. Salut tuturor. Pentru prima oara inainte sa cumpar revista nu m-am grabit sa o iau de la chiosc si am luat-o din Auchan de unde am putut sa imi aleg din vreo 20 de reviste. Inainte, tot pentru prima data m-am uitat si pe net aici pe forum si apoi pe google sa vad cum ar trebui sa arate acest esantion (graba mea de a cumpara de la chioscul de jos de frica sa nu dispara revistele a facut ca sa am o parte din esantioane ba foarte mici ba sa nu fie deloc ce ar trebui). Totusi dupa atata munca :P tot nu cred ca am cumparat nici de data asta ce trebuie fiindca nici unul nu arata ca pe net. Astept si eu niste pareri de la persoane care se pricep cat de cat nu ca mine:

    http://s1171.photobucket.com/albums/r546/sameflo/?action=view&current=DSCF1877.jpg

    http://s1171.photobucket.com/albums/r546/sameflo/?action=view&current=DSCF1875.jpg

    http://s1171.photobucket.com/albums/r546/sameflo/?action=view&current=DSCF1874.jpg

    e acelasi esantion din diferite unghiuri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sa fiu sincer, eu vad foarte putin ceruzit pe esantionul tau, cristale foarte mici...nu's eu expert...te poti uita pe blogul meu sa vezi cum arata cristalele, am avut mare noroc azi http://comoripamantminerale.blogspot.com/2012/02/comorile-pamantului-nr-73-ceruzitul.html

      Ștergere
    2. Mda, deci la mine ceruzitul ar trebui sa fie de fapt cristalele inchise la culoare si foarte mici, eu credeam ca acele cristale galbui ar trebui sa fie. Asta e. Desi am avut de ales din mai multe reviste asta arata cel mi bine :(

      Ștergere
  10. AdrianBMX, chiar ca ai avut noroc. E superb esantionul tau.
    Eu am gasit unul cu cristale lamelare albe si roscate.

    Intr-adevar, la chioscuri e nevoie de multa diplomatie pentru a convinge vanzatorii sa te lase sa alegi. Eu am ales calea amabilitatii, schimb cateva cuvinte cu el si se simte si el bine. Trebuie sa ne gandim ca sunt niste oameni chinuiti care stau toata ziua in frig/caldura sa vanda ziare pentru cativa lei. Si eu am facut asta in tinerete si stiu cum este. Cateva vorbe schimbate cu ei fac minuni. Acum chiar imi pastreaza cate o piatra care crede el ca e mai frumoasa, chiar daca mai are exemplare.

    De multe ori am gasit partea frumoasa a esantionului catre burete. Din pacate nu le putem desface la chiosc.

    RăspundețiȘtergere
  11. Salut
    Da, a fost intradevar un nr. al revistei destul de dificil.Am luat si eu un esantion cu cateva cristale micute, nu am fost sigur ce anume sunt.Astazi am vrut sa mai dau o tura prin oras sa caut ceva mai fain.In drumul meu am trecut pe la un prieten geolog sa ii cer parerea.Mi-am adus un brat de carti cu tot la fel de multe poze, m-a bagat mai tare in ceata.Noa da chiatra, zice el.Ceruzit?o fain continua, pai tu sti ce ii asta?Dupa ce imi explica ce este il intreb daca nu e si anglezit pe acolo.Mi-a spus ca a lucrat mult in domeniul plumbului, analize microscopice si alte cele foarte precise si sunt minerale destul de rare.Pana la urma a zis ca sunt vreo doua varietati de minerale si ceruzit pe esantionul meu si sa am grija de el!Chiar daca sunt micute ma bucur sa stiu ca sunt acolo!
    Ce sa mai zic, numai bine si nu mai fiti suparati, mie mi-a trecut :).
    C

    RăspundețiȘtergere
  12. Salutare!In sfarsit dupa 2 zile de drumuri inchise si lipsa presei astazi au venit si revistele.Din pacate majoritatea exemplarelor erau cu partea de gresie in sus si nu iti dadeai seama ce se ascunde dedesupt.Dupa ce am vazut vreo 10 reviste am ales una cu galena,baritina si un cristal de ceruzit in mijloc(si aparent inca unul care nu se observa cu ochiul liber ci la UV).din pacate nu am reusit sa fac poza cu UV. http://amatordemineralogie.blogspot.com/2012/02/comorile-pamantului-nr73-ceruzitul.html

    RăspundețiȘtergere
  13. gata toata colectia mea e pe blogul meu http://comoripamantminerale.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere