Salut!

Bine ati venit in minunata lume a rocilor si mineralelor!

Ziarul

sâmbătă, 20 august 2011

Melcii pietrificati din paraul Nandru,Hunedoara

Salutare
       Acum cateva zile am fost cu doi prieteni buni pe paraul Nandru dupa niste roci.Auzisem noi ca in zona se gasesc fosile si am facut o iesire in cautarea lor.
       Valea Nandrului e la marginea muntilor Poiana Rusca si ofera un peisaj superb.
       Chiar la iesirea din sat cautand acele roci pentru decor am gasit si niste melci pietrificati.
       Valea este intre masive calcaroase si m-am gandit ca melcii sunt desprinsi din ele.M-am catarat sa caut dar nici urma.
       Melcii gasiti aici jos au fost desprinsi unul de altul, fiecare separat curatati frumos de apa.
       Cu gandul ca daca tot am venit, sa mai caut.Am plecat mai sus pe firul paraului si am gasit un urias conglomerat in apa.M-am tot gandit ca de undeva trebuie sa vina, nu au rasarit ei de acolo si am urmat firul apei inspre amonte cu gandul de a cauta si niste sisturi cristaline.La un moment dat am vazut conglomerate cu melci si pe iarba ca si cazute de undeva de mai sus.Am urmat aceste urme mult mai grosiere necuratate de apa, se vedea clar ca sunt desprinse dint-un masiv.
       Pana la urma am gasit intr-o padure minunatia de melci sedimentati in masive uriase.Cu putin ajutor din parte lui Florin,am reusit sa identific fosilele: sunt gasteropode fosile din genul Acteonella (gigantea si conica),dar par a fi mai multe specii.Acestea se intalnesc si la punctul fosilifer "Dealul cu Melci" din jud.Alba,unde sunt asociate cu recife de corali de varsta neocretacica (contemporane cu dinozaurii).In acele timpuri zona era acoperita de apele calde ale marii Thetys,si aceste gasteropode traiau pe fundul stancos.Prin analogie cu rezervatia "Dealul cu Melci",aceste recife sunt de varsta Senoniana (Cretacic superior).
       Din fericire,am reusit sa gasesc locul de unde ajung in parau...asa,fosilele sunt mai putin erodate,fata de cele spalate de ape.Am luat cateva asemenea fosile din albia paraului,pentru propria colectie.Daca ajungeti prin zona sa stiti ca se mai gasesc cativa asemenea melci prin albie,dar destul de greu.Aflorimentul de unde sunt scosi prefer sa ramana secret...au stat acolo vreo 90 milioane de ani si ar fi bine sa mai ramana...
       Numai bine!
       Cristi,Deva

1. Avem o tara bogata, dar depinde de noi daca si cum vom reusi sa gestionam patrimoniul natural. Felicitari pentru decoperire, dar mai ales pentru discretie (desi ai dat indicii suficiente)Cristi!

2. Interesant!E ceva deosebit sa tii in mana o fosila de 90 de milioane ani.Nu cred ca e o prolema ca a spus locul,oricum se stia.Bine ca nu a dat amanunte privind locul exact de unde ajung in parau.Din albie e ok daca se culeg.Sunt multe locuri in tara extrem de bogate in fosile,localnicii le cunosc si nu le baga in seama.Important e ca cei care viziteaza sa nu distruga...

3. Florin, poti sa imi trimiti un mail si sa imi spui ce a fost in ultimul numar ? Nu l-am luat.

4. Noroc bun
    Pe http://fosile.sunphoto.ro o sa pun niste poze cu niste melci pietrificati care seamana izbitor cu cei pe care ii detii tu. Te-as ruga daca ai timp sa iti spui un punct de vedere asupra lor . Vad ca te pricepi. Eu nu am nici o notiune.

5. Inca se gasesc din abundenta in albia paraului, dar in urma cu 30 de ani (aveam 12-13 ani) se gaseau exemplare mult mai spectaculoase. Frecvent gaseai melci pietrificati si de peste 15 cm lungime / exemplar.