Salut!

Salut!
Bine ati venit in minunata lume a rocilor si mineralelor!















Ziarul

miercuri, 18 ianuarie 2012

Revista "Comorile Pamantului" nr.70

       Salutare!
       Iata ca am ajuns si la numarul 70 al revistei si au mai ramas in jur de 30 pana la sfarsitul colectiei Comorile Pamantului.Asa cum stiati de saptamana trecuta,numarul de astazi vine insotit de un esantion de Alabastru,o varietate de gips.Pietrele vazute de mine la chiosc erau de dimensiuni medii si mari,toate de aceeasi nuanta alb-gri,fara nimic spectaculos.Eu personal mai am in colectie alabastru,ceva mai alb,desi mi-as fi dorit un esantion cu impuritati care sa ii dea culoare galbena sau verzuie.Poate e mai bine asa,macar stim ca este natural,caci se poate colora artificial,in special pentru obiecte de decor,in ciuda duritatii destul de mici.
       Asa cum stiti,exista mai multe tipuri de gips,unele dintre ele le-am primit cu numarele anterioare ale revistei: gips rosu,selenitul si trandafirul desertului.
       Alabastrul este o varietate de gips,care formeaza agregate microcristaline si poate aparea in habitus compact,granular sau masiv.Are duritatea 2 pe scara Mohs si poate avea diferite nuante: alb,gri,roz,maroniu,galbui.Uneori prezinta luminiscenta la lumina UV.Se formeaza prin evaporarea apei sarate din lacuri si lagune pe cale de disparitie,insa numai la inceputul procesului de evaporare,atunci cand concentratia in alte saruri dizolvate nu este inca mare.
      
       Alabastru
       Clasa: sulfati
       Sistem de cristalizare: monoclinic
       Formula chimica: Ca(SO4)•2(H2O)
       Duritate: 2
       Densitate: 2,3
       Clivaj: definit
       Spartura: neregulata
       Culoare: alb,gri,rozaliu,maroniu,galbui
       Urma: alba
       Luciu: sticlos
       Luminiscenta: uneori albastra sau portocalie.




  

10 comentarii:

  1. Buna Florin! Urmaresc de foarte mult timp blogul tau si te felicit pentru interesul cu care postezi. Geolog fiind si eu, ma bucur cand descopar atatea persoane interesate de aceasta stiinta. Daca imi permiti, am gasit o mica greseala in articolul de astazi. Spatul de Islanda este o varietate de calcit, si nu de gips, dar sunt sigura ca stii si tu acest lucru. Inca o data felicitari si tine-o tot asa! Cristina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cristina,multumesc mult pentru observatie,ai dreptate,nu stiu unde mi-a fost gandul dimineata cand am scris...o sa modific :)
      Ma bucur sa aud ca esti geolog,eu sunt doar amator.Daca vrei poate ma ajuti cu anumite informatii geologice.

      Ștergere
    2. Cu cea mai mare placere, in masura in care voi putea, deoarece momentan sunt la master, deci cunostintele mele practice nu sunt foarte dezvoltate. Oricand ai nevoie de o alta opinie eu sunt dispusa sa te ajut.

      Ștergere
  2. Atentie: nu spalati piatra.

    Sulfatul de calciu cristalizat cu doua molecule de apa are o oarecare solubilitate in apa (0,24%). Pentru comparatie, calcarul (carbonatul de calciu), care formeaza stalactitele si stalagmitele, are numai 0,0014% (calcit) si 0,0015% (aragonit).

    O spalare poate dizolva microcristalele de la suprafata pietrei.
    Valentin


    PS Tot nu-mi ia adresa URL - "Adresa URL contine caractere nepermise"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu de ce ai aceasta problema cu adresa URL,imi pare rau,dar nu stiu cum se poate rezolva.

      Ștergere
  3. Răspunsuri
    1. E acelasi lucru.Se mai foloseste si numele de barit,pentru mineral.

      Ștergere
  4. credeam ca e albastru...... se pare ca mam inselat............

    RăspundețiȘtergere