Salut!

Salut!
Bine ati venit in minunata lume a rocilor si mineralelor!















Ziarul

miercuri, 28 aprilie 2010

Specula cu flori de mina.

       Ca in orice domeniu in care exista cerere si in domeniul cu roci si minerale se intalnesc speculantii. Din pacate, dupa anii '90, foarte multi mineri au vandut piese de valori inestimabile pe sume derizorii, la schimb pe blugi, casetofoane, sau mai stiu eu pe ce...ba unii chiar pentru bautura. Majoritatea au luat drumul strainatatii.Imediat au aparut si speculantii care achizitionau piesele de la oamenii care isi riscau viata sa le scoata la suprafata, apoi le scoteau in afara granitelor pentru sume mari de bani. Asa au aparut adevarate retele de trafic cu aceste obiecte de patrimoniu,avand complici politisti si vamesi. S-au facut averi frumoase din aceasta activitate. O persoana foarte cunoscuta in acest domeniu din Baia Sprie imi explica cum vinde pe mii de euro piese in afara tarii. La intrebarile mele cum reuseste sa le scoate din tara, cu masini ticsite (asta fiind inainte de aderarea Romaniei la UE, deci cu controale serioase la vama) mi-a raspuns razand: "Dau 2-3 bucati la vamesi si pot sa scot si un Tir". Mi-e groaza sa ma gandesc cum se scot acum. Stiu ca uneori scoteau cu tirurile pentru expozitii in Europa. Si cand vad pe la stiri cum il prind pe vreun fraier cu 20 de kg de flori de mina...Acum, majoritatea minelor din Maramures au fost inchise. Oricum, din ce au mai ramas, au inceput sa vanda pe la targuri in tara, piese de valoare mai mica. Au mai aparut si piese din Brazilia care au inundat piata. In Bacau este un magazin, care printre alte suveniriri vinde si flori de mina din Maramures (desi e cam ilegal asa ceva...), dar preturile sunt incredibil de mari, cam de 4-5 ori fata de targuri. O mare parte din colectia mea este alcatuita din piese cumparate de pe internet, din Romania, dar in ultimul timp am ajuns sa cumpar de pe Ebay, piese de valoare mai mare la preturi mai bune, cu tot cu transport, ies uneori mai bine. M-a amuzat o faza tare de tot: pe un site din Romania se gasesc si flori de mina, asa am dat peste un tip care isi zicea colectionar, din Baia Mare (ba chiar mi-a trimis niste poze luate de pe net, cu mineri in galerii...numai ca nu era el in poze...) si vindea piese fara valoare la preturi incredibil de nesimtite in euro. Cea mai ieftina 25 euro...Cautand alte anunturi pe net am dat de acelasi individ care scria: "cumpar flori de mina la preturi de bun simt"...Sa mori de ras. Faza e ca oameni ca asta au crecut preturile pe site. Mai sunt unii care intamplator au o floare de mina si vor sa o vanda si se iau dupa preturile afisate. Nu sunt toti asa, mai sunt si oameni cu mult bun simt, pentru care am toata stima. Unii isi risca viata si sanatatea prin galerii parasite ca sa mai scoata cate ceva la suprafata.

4 comentarii:

  1. cum stim sigur ca ametistul de Madagascar este natural, si nu un fals? 98% din citrinul care se vinde oriunde pe Glob este un fals, cel veritabil extrem de rar si de scump. Cum stim in general daca un cristal este fabricat in laborator sau de la Mama Natura? Am citit articolul, dar tot nu im dau seama unde le putem gasi pe cele veritabile, la ce comercianti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-adevar,citrinul este un mineral destul de rar,dar asta nu inseamna ca nu se gaseste pe piata.Din cate stiu eu citrinele nu se fabrica in laborator deoarece aceasta operatiune este foarte costisitoare.Singura metoda cunoscuta de mine este tratamentul termic aplicat ametistelor.Acest lucru se intampla in general cu citrinele din Brazilia si China.Se recunosc dupa culoarea lor galben portocalie intensa,in timp ce citrinele naturale au o culoare galben pal.Citrine foarte frumoase si autentice se gasesc in general in Madagascar si in Congo (citrine fumurii).Dar exista o diferenta intre citrin natural si cuart cu diverse incluziuni ce dau culoare galbena,cum ar fi limonitul.

      Ștergere
  2. Si eu detin flori de mina frumoase insa nu stiu care este valoarea lor....johnypernis@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este dificil de stabilit o valoare reala, dear se poate in urma unei expertize geologice autorizata...dar se poate sa coste destul de mult...Valoarea este data de mai multi factori, printre care raritatea si estetica.

      Ștergere